3 آوریل 2023- هلند: یک مطالعه اخیر نشان داده است که ارتباط مفید بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) ممکن است تا حدی به واسطه التهاب تحت بالینی پایین تر باشد. نشان داده شد که افراد غیر سیگاری و مصرف کنندگان قهوه ی فیلتر شده، بیشترین سود را در این مورد می برند.

محققان دریافتند که مصرف قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند که به واسطه تفاوت در بیومارکرهای التهابی در بدن است. بودجه ی این مطالعه که در ژورنال Clinical Nutrition در 7 مارس 2023 منتشر شد، توسط موسسه اطلاعات علمی قهوه (ISIC) تامین شد.

دیابت نوع 2 تا حدی به عنوان یک بیماری التهابی در نظر گرفته می شود، بنابراین با تحقیق در مورد تأثیر قهوه بر نشانگرهای زیستی التهاب مانند CRP(پروتئین واکنشی C)که در صورت وجود التهاب در بدن افزایش می یابد، این مطالعه به دنبال درک مکانیسم های اساسی مرتبط با مصرف بیشتر قهوه با خطر کمتر دیابت نوع 2 بود.

محققان با استفاده از داده‌هایبیوبانک بریتانیا(تعداد 145368 نفر) و مطالعه روتردام(تعداد 7111 نفر) تایید کردند که افزایش مصرف یک فنجان قهوه در روز با کاهش 4-6 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. همچنین اثرات مطلوب احتمالی بیشتری مانند مقاومت به انسولین پایین تر، CRP پایین تر، لپتین پایین تر و غلظت آدیپونکتین بالاتر در شرکت کنندگان گزارش شد. آدیپونکتین هورمونی است که متابولیسم گلوکز و چربی را تنظیم می کند که دارای اثرات ضد التهابی است و سبب بهبود حساسیت به انسولین می شود و لپتین هورمونی است که مصرف غذا و هومئوستازی انرژی را تنظیم می کند.

افزایش یک فنجان قهوه در روز بر اساس مصرف روزانه ی متفاوت افراد به جای یک مقدار پایه، اندازه گیری شد. مصرف روزانه ی قهوه در گروه مطالعه از 0 تا 6 فنجان قهوه در روز متغیر بود، با این حال یافته‌های این تحقیق، بیانگر مزایای استفاده از یک فنجان اضافی در روز، صرف نظر از تعداد فنجانهای قهوه ای است که افراد بر اساس عادت(کمترین تا بیشترین تعداد) مصرف می کنند.

داده های گروه بیوبانکبریتانیا همچنین نشان داد که نحوه ی تهیه قهوه ممکن است بر مزایای سلامتی آن تأثیر بگذارد. قهوه ی فیلتر شده یا اسپرسو، در کنار غیر سیگاری بودن، قوی ترین ارتباط مفید را بر کاهش خطر دیابت نوع 2 و کاهش غلظت CRP داشت.

این مطالعه توسط تیمی به سرپرستی دکتر ترودی وورتمن، دانشیار اپیدمیولوژی تغذیه در مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس روتردام، با دکتر کارولینا اوچوا-رزالس، محقق فوق دکتری در همان موسسه، به عنوان نویسنده اصلی مطالعه، انجام شد.

دکتر وورتمن اظهار داشت: قهوه یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است و اثرات بالقوه ی آن بر سلامتی، موجب انجام تحقیقات علمی قابل توجهی شده است. مطالعات قبلی مصرف بیشتر قهوه را با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می‌ دانستند، اما مکانیسم ‌های زمینه‌ ای همچنان نامشخص بود. تحقیقات ما نشان داد که قهوه با تفاوت‌هایی در سطوح بیومارکرهای التهابی در بدن مرتبط است و همانطور که می‌دانیم دیابت نوع 2 تا حدی یک بیماری التهابی است، بنابراین کاهش نشانگرهای التهابی می‌تواند یکی از مکانیسم‌های این ارتباط باشد. این یافته ها همچنین می تواند از تحقیقات آینده در مورد اثرات قهوه بر سایر بیماری های مزمن مرتبط با التهاب، حمایت کند.

این تحقیق مکمل شواهد موجود در مورد ارتباط بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به T2D است و ممکن است به توسعه ی دستورالعمل هایی کمک کند که از تغییرات تغذیه ای و سبک زندگی به عنوان استراتژی‌های کاهش بیماری‌های غیرواگیر مانندT2D حمایت می‌کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/how-habitual-coffee-intake-reduces-type-2-diabetes-risk-109353